Super Metoda de Organizare (Ziua 29 Writing Challenge)

Daca ai un obiectiv precis

sau

jonglezi mai multe proiecte simultan,

metoda aceasta te va ajuta.

Ai nevoie de 3 lucruri:

  1. Sa stii ce vrei
  2. Pix
  3. Post-it -uri

growupIn primul rand, e nevoie sa stii ce vrei.

Pentru unii, si asta e dificil.

Cel putin, pentru mine a fost.

Multumesc Magdei pentru timpul pe care si l-a facut sa ma ajute sa imi pun putina ordine in ganduri.

M-am intalnit asadar cu o prietena care este foarte meticuloasa si o buna organizatoare.

A avut rabdare sa puna pe hartie toate ideile (in hartia word ma refer :)), sa le aseze pe categorii, subcategorii, urgente, liniute, paranteze, punct si virgula.

Eu le treceam cu vederea, imi spuneam ca le stiu… insa cand sunt atat de multe  le pierzi din vedere si iti incetoseaza judecata.

Intr-un final a fost gata lista, pe care Magda mi-a trimis-o cu grija pe e-mail.

A trecut o perioada, eu nu am miscat mare lucru.

Iarasi simteam cum trece timpul pe langa mine , ma temeam ca nu voi reusi ce mi-am propus, ma demoralizam in fiecare zi.

Asa ca intervine Pasul 2:

Am luat un pix si am cumparat post-it-uri. De toate formele si culorile (sa fiu mai inspirata🙂 ).

Am deschis fisierul Word cu obiectivele si am inceput:

obiectivvv

Am luat cate un post-it pentru fiecare obiectiv in parte.

L-am scris (aici este blurat, obiectivele sunt confidentiale) si le-am lipit pe perete.

Iar dedesub am pus o bara asemanatoare cu cea pe care o vedem de fiecare data cand se incarca un program.

loading_00412809Stii tu : Loading…Loading…

Asadar, de fiecare data cand faceam ceva in directia indeplinirii obiectivului, mai completam cu o liniuta „bara de incarcare”.

Pana la 100%.

In felul acesta simteam ca am facut ceva, chiar daca nu se vedea nimic concret.

Este deosebit de benefic pentru obiectivele mari, pe termen lung, cum ar fi de exemplu sa inveti o limba straina.

Notezi progresele putin cate putin, indeplinirea scopului pare atat de indepartata, procesul atat de greoi si indelungat, incat poate nici nu apreciezi primele reusite.

Chiar daca acestea constau chiar din greseli.

Greselile sunt primul pas. Esential. Asa ca mai completezi o liniuta pe „bara de incarcare”.

 Ajuti foarte mult mintea in felul acesta. Sa monitorizeze progresul si sa iti dea suficiente resurse sa continui.

Folosim de destui ani calculatorul incat mintea noastra sa stie ca daca apasam pe butonul de deschidere, acesta va incepe procesul de activare. Apare bara aceea de loading si gata. Putem lucra pe computer.

Se intampla in fiecare zi. La fel cand instalam un program, vizionam un film online sau un videoclip de pe youtube.

Cand scrii obiectivul si ii pui „o bara de incarcare”, el deja a inceput „sa se incarce.” Iar daca a inceput, stim ca va ajunge pana la 100%. 

Avem sanse maxime sa reusim orice ne propunem daca vedem obiectivul ca si indeplinit.

Pasul 3:

Foloseste post-it-uri de culori diferite.

Galben pentru cele urgente sau fara de care nu poti trece la nivelul urmator din indeplinirea obiectivelor.

Roz pentru cele care urmeaza dupa ce ai trecut de prima etapa. Sunt obiectivele pe termen mediu.

Si albastre pentru cele pe termen lung, sau care se afla in etapa finala de indeplinire a scopului.

termen lung

01-Learn-ChineseDe exemplu, daca mi-as propune sa invat chineza, pe post-it-ul GALBEN  as scrie : „Particip la primul curs.”

Pare banal, insa cate lucruri nu am facut noi pentru ca nu am acordat suficienta atentie lucrurilor usoare si la indemana noastra?

Pun si o bara de incarcare, iar cu fiecare pas pe care l-am facut pentru a ma apropia de obiectiv mai colorez bara. De exemplu, daca am cautat cursuri de chineza pe net, cand l-am gasit, cand l-am platit si dupa ce am fost la primul curs, il trec completat 100%.

Asa-i ca ceilalti pasi par mai realizabili? Cum ar fi cei de post-it-urile ROZ : „Sa stiu sa scriu cuvintele folosind literele din alfabetul limbii romane.”, „Sa stiu sa caut cuvintele in dictionar.”

Apoi vin cele de pe post-it-urile ALBASTRE: ” Sa port fluent o conversatie non-formala”, „Sa scriu fraze folosind simbolurile chinezesti”, „Sa pot pronunta cuvintele astfel incat acestea sa isi pastreze sensul.”

Pasul 4:

Pentru si mai multa claritate, motivatie si cu sanse crescute de reusita, adauga si DEADLINE.

deadline

O data de la care incepe obiectivul si una cand se termina.

Asa vei vedea ca din multitudinea de activitati, doar unele sunt „active” pentru perioada imediat urmatoare. La celelalte poti nici sa nu te gandesti.

In loc sa te stresezi de cele 1000 de lucruri pe care nu apuci sa le faci niciodata, esti focusat pe unul sau pe cateva.

Pasul 5:

Ai obiective zilnice? Cum ar fi sa faci sport, sau sa mananci sanatos, poate sa citesti ceva..

obiectiv1

In cazul acesta nu mai este nevoie de dead-line. Ci trece cate o liniuta in fiecare zi cand reusesti sa faci ce ti-ai propus.

Este motivant si mai ales  te ajuta sa iti pastrezi o atitudine mai relaxata si optimista.

De fiecare data cand iti spui ca nu ai facut nimic, uita-te pe bara de incarcare si vezi ca procesul functioneaza.

Unele se incarca repede, altele mai greu, iar la unele iti vine sa te urci pe pereti.

Dar cu rabdare, focusare si incredere, vei vedea ca lucrurile se schimba in directia dorita.

Pasul 6:

Pregateste-ti materialele de lucru.

Este mult mai usor (si probabil) sa te apuci de un proiect daca stii ce instrumente ai la indemana.

De exemplu, daca vreau sa invat chineza, mi-e mult mai usor daca am un manual pe care stiu de unde sa-l iau (eventual pus la indemana). Daca am un caiet de teme, un fisier in calculator numit „Cursuri Chineza”, un program de organizare bookmark-uri in care imi pot salva site-urile cu diverse materiale pentru invatat chineza.

Vei vedea ca iti vin idei mai bune de prioritizare, obiectivele par mai usor de indeplinit (chiar sunt), ai mai multa motivatie.

Eu mi-am pus un scop chiar : „Imi organizez materialele de lucru”:

ordine

Dupa cum vezi, dead-line-ul e de mult trecut. Dar eu sunt foarte motivata.

Am mereu imaginea de ansamblu chiar in fata ochilor mei.

Cu siguranta, daca m-as fi apucat de la inceput sa imi pregatesc materialele de lucru, as fi fost in grafic cu multe din obiective.

Apropo, cam asa arata peretele meu :obiectivele meleCe se intampla cand mi-am indeplinit un obiectiv?

Trece alaturi, ca o minunata rasplata, inspiratie si incurajare pentru urmatoarele.

obiective indeplinite

Cam atat pentru moment. Sunt in plin proces, asa ca iti voi scrie cand mai descopar ceva.

Inspiratie si initiativa pentru 3 lucruri:

  • Afla ce vrei
  • Cumpara niste post-it-uri
  • Scrie cu pixul obiective

Cu drag,

Irina.

P.S.: pune-le intr-un loc vizibil, preferabil chiar in fata ochilor. In cazul acesta, alege niste culori mai blande, nu din acelea neon.

P.P.S.: apeleaza la scoci. Mai ales post-it-urile deschise la culoare au un adeziv mai slab.

P.P.P.S.: Imparte articolul cu cineva care ar avea nevoie de informatie. Click Share!

Lasă un răspuns

